Dalam
usaha untuk melaksanakan proses pembelajaran dan pengajaran bagi mencapai
objektif Kementerian Pelajaran Malaysia seperti yang telah ditetapkan dalam
Falsafah Pendidikan Kebangsaan, SK Desa Tun Hussein Onn akan mengamalkan Sistem
Pengurusan Sekolah Kualiti mulai 2014. Ini selaras dengan hasrat Jabatan
Pelajaran Negeri Wilayah Persekutuan yang mewajibkan semua sekolah di
Kuala Lumpur mengamalkan SPSK dalam semua pengurusan sekolah.
LATAR
BELAKANG
SPSK
adalah singkatan bagi Sistem Pengurusan Sekolah Kualiti. Tumpuan utama dalam
SPSK adalah pemantapan dari segi pengurusan dan pelaksanaan proses pembelajaran
dan pengajaran yang berlaku di sekolah seluruh Wilayah Persekutuan. SPSK
didokumenkan berdasarkan kepada prosedur kualiti MS ISO 9001:2008 dengan
matlamat menyediakan semua sekolah di negeri Wilayah Persekutuan ke arah
sekolah bertaraf dunia.
OBJEKTIF
1.
Melaksanakan 100% pengajaran dan
pembelajaran berdasarkan Rancangan Pengajaran Tahunan kecuali berlaku
perkara-perkara yang di luar kawalan sekolah.
2.
Memastikan pencapaian murid setiap
sekolah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur mencapai 65% lulus atau peningkatan
3% dari tahun sebelumnya dalam setiap mata pelajaran bagi peperiksaan
pertengahan tahun, akhir tahun dan peperiksaan awam.
3.
Memastikan 100% murid sekolah di
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur mendapat perkhidmatan Bimbingan dalam
kemahiran belajar, pembangunan diri murid, motivasi dan kerjaya.
4.
Melaksanakan prosedur Pengurusan
Kewangan tanpa teguran audit.
MATLAMAT
1.
Memantapkan kecemerlangan sekolah agar
memperolehi Tawaran Baru (Bai`ah) setiap tahun.
2.
Menyediakan sekolah kea rah Sekolah
Kluster Kecemerlangan dan Sekolah Berprestasi Tinggi menjelang tahun 2014
3.
Sifar sekolah yang berada di Band 5,6
dan 7 menjelang 2014 di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur kecuali sekolah yang
baru dibuka.
4.
Sifar sekolah di Wilayah Persekutuan
Kuala Lumpur mendapat audit berteguran menjelang tahun 2014.
5.
Memastikan semua sekolah di Wilayah
Persekutuan Kuala Lumpur mengamalkan sistem Pengurusan Sekolah Kualiti
Berasaskan MS ISO 9000 menjelang tahun 2015
PROSEDUR
KUALITI ( PK ) SPSK YANG DILAKSANAKAN DI SEKOLAH
PK01
: Pengurusan Panitia
PK02
: Pengurusan Jadual Waktu
PK03
: Pengurusan Pembelajaran dan Pengajaran
PK04
: Pengurusan Pencerapan
PK05
: Pengurusan Peperiksaan
PK06
: Pengurusan Semakan Hasil Kerja Murid
PK07
: Pengurusan Mesyuarat
PK08
: Pengurusan Bimbingan
PK09
: Pengurusan Pusat Sumber
PK10
: Pengurusan Perkembangan Staf
PK11
: Pengurusan Aduan Pelanggan
PK12
: Pengurusan Maklum Balas Pelanggan
PK13
: Pengurusan Kawalan Dokumen dan Rekod Kualiti
PK14
: Pengurusan Audit Dalam
PK15
: Pengurusan Kawalan Perkhidmatan yang Tidak Akur
PK16
: Tindakan Pembetulan, Pencegahan dan Penambahbaikan
PK17
: Pengurusan Perolehan
DEFINISI
PENGURUSAN BERKUALITI
Pengurusan:
Satu proses sosial yang melibatkan aktiviti seperti merancang, mengelola, melaksana (memimpin) dan mengawal pelaksanaan program-program atau tindakan bagi mencapai matlamatyang telah ditetapkan
Satu proses sosial yang melibatkan aktiviti seperti merancang, mengelola, melaksana (memimpin) dan mengawal pelaksanaan program-program atau tindakan bagi mencapai matlamatyang telah ditetapkan
Berkualiti
:
Perkhidmatan
( output ) memenuhi kehendakpelanggan dan stakeholder
CIRI-CIRI
PENGURUSAN BERKUALITI
1. Penambahbaikan berterusan
2.
Penekanan yang lebih kepada peranan pengurusan atasan
3.
Mengambil kira keperluan undang-undang dan peraturan
4.
Objektif yang boleh diukur pada setiap peringkat dan fungsi yang berkaitan
5.
Memastikan keberkesanan latihan
6.
Analisis data bagi tujuan pengukuran pencapaian pelaksanaan sistem kualiti
7.
Maklumat kepuasan atau ketidakpuasan pencapaian sebagai pengukuran
pencapaian pelaksanaan objektif kualiti
KELEBIHAN
PENGURUSAN BERKUALITI
1.
Sistem Pengurusan Kualiti ISO memberi penekanan terhadap pencegahan
dan bukan mengatasi masalah setelah perkara yang berkenaan berlaku
2.
Kajian Semula yang berterusan ke atas proses – proses yang kritikal dan
membuat tindakan pembetulan
3.
Mewujudkan cara bekerja yang konsisten dan menepati ” prinsip betul
pertama kali dan setiap kali ”
4.
Pelaksanaan tugas berdasarkan kepada prosedur yang didokumenkan, dan
5.
Mementingkan penyimpanan rekod kualiti untuk membuktikan tindakan yang
telah dilaksanakan
0 comments:
Post a Comment